lördag 8 maj 2010

Vår bästa tid är nu...

Ja våren alltså! Egentligen är det en fullständigt hopplös tid för mig Jag har ju bara lust att åka runt och köpa växter, plantera och gräva etc. Jobba, fy bövelen så tråkigt, trädgården skriker ju efter mig. Jag har smygstartat tidigt i år med. Jag kan bara inte vänta. Häromdagen var jag på min favvoplantskola och la undan dubbla surfinior, cerise. De var så jättefina förra året så jag vill ha fler i år. Tomater var också en riktig höjdare så det ska jag ha med. Än så länge har jag börjat med min lilla örtagård. Jag gillar inte örter att äta men de är ju så fina. Rosmarin, timjan och salvia. Liten kruka blomster blev smygstart. Nejlika och rosa isbegonior. Jag har även några pelargoner, en dubbel surfinia och lite dahlior på G. Ja jag sa ju det: KAN inte låta bli.....=)

I förrgår så fick jag ett ryck. Jag tog min STOOORA porslinsblomma och klippte av några stänglar. Det såg ut så här:

Flera meter var det...Här har jag bara tryckt ner stjälken i jord:

Så här blir det när man får fixat till dem lite. En liten holk som dekoration.

Den här fick rosett och vita plåthjärtan:

Den här blev en annan modell med ros och trähjärtan. Hoya står det på hjärtat och det är ju det latinska namnet på porslinsblomma:


Snälla små sticklingar, dö inte....please! Ni härstammar eventuellt från mormor? Mamma du kanske vet? Tycker det är så roligt att pyssla med små trähjärtan, stämpla och dekorera. Dessa hänger på en annan hoya:


Till sist: Jag och dottern rotade igenom utklädningssakerna härom sistens då de skulle klä ut sig i skolan. Då hittade jag dessa små väskor som tjejerna fått av farmor när de var små. De är ju jättesöta. De får hänga i hallen och lysa upp lite. Jag har även ställt fram mormors hattask med frälsningsarmé hatten i. Den är så fin. Toapappersrullar med cerice silkespapper runt ligger fint i rosetten så den ska behålla sin form. En liten spegel, kam och en lapp där det står Edit Fingal som hon skrivit själv. Lite fin nostalgi! Ska försöka lägga in en bild på den med. Men här kommer farmors väskor:

Denna helgen blir det jobb, tråkigt men thats life! Guten tag folket!

5 kommentarer:

  1. Hej! Trevligt å´träffas hos Stina idag,längtar tills på Söndag!!! Så snyggt du fått till det med dina blommor. Ja, trädgården längtar jag oxå att fixa i. Brukar handla mina blommor på Cramers i Hillared, har du inte varit där så gör ett besök, hur mycket fint som helst för den som gillar blommor!!!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det är så fint, allt du gör.
    Kul att se vad det blir av "materialet".
    Ha en härlig helg, det är ju perfekt pysselväder.
    Kram Stina

    SvaraRadera
  3. Hm, spännande, tror att jag & Arja lämna kommentar nästan samtidigt:-)
    Ses på söndag, på våran pysseldag.
    Hälsar Stina (igen)

    SvaraRadera
  4. Fina blommor hos en fin flicka;) Du är enormt duktig med ditt sinne för vad som blir fint! Har inte illräckligt med superlativ för din enorma förmåga! Du är helt enkelt bäst!!Kramar i massor

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara väskor!!! Och jag blir jättesugen på att åka till trädgårdshandeln i morgon. Ska absolut kolla in surfinior, jag älskar ju cerise!

    Stor kram!

    Annelie

    SvaraRadera