lördag 14 november 2009

Bollen är i rullning

Ja vår stora köksboll menar jag. Allt hittills har gått otroligt smidigt även om det ser ut som Jerusalems förstörelse i hemmet just nu. Men det blir desto bättre sen. En eloge till min duktige make som jobbar och gnolar på. Och.......vi har humöret på topp än, bara glada miner....peppar, peppar!! Mitt stora ångest moment är maten. Fasen vad det kommer att bli långrandig kost till man kan fräsa och koka i nya köket.

Här följer några bilder på hur vi har det för tillfället.

Vår nya mathörna under trappan, lite mysigt faktiskt:

Nedmontering startar:

och löper på:

Då är gamla köket ett minne blott, farväl och må det aldrig komma åter ;-)

Min lilla provisoriska kökshörna, funkar riktigt bra:

Herre min skapare, våra tvåbeningar måtte ha blivit galna:

Ja nästa gång jag återkommer här blir det med lite finare bilder hoppas jag! Nu blir det lite vin med min duktige herr snickarmästare . Allo Allo!

torsdag 12 november 2009

Tjoho!

I morgon bär det iväg till IKEA! Köket skall inhandlas äntligen. Tyvärr är det vissa nackdelar med ikeavaror och det är att man vet ju inte säkert om allt finns. Även om man kollar lagerstatus innan så är den inte alltid tillförlitlig, man få vara beredd på både ett besök i Kållered och ett i Bäckebol.
Maken river just nu loss i köket. Gamla golvet och några skåp är borta. Jösses, det är riktigt nervöst.

Ja annars är det inte mycket nytt på fronten. På jobbet har väl musten gått ur väldigt många av oss. Vi har kämpat tappert för att få vara delaktiga i förändringsarbetet och för att slippa varannan helg med delad tur, men vi har bara kört huvudet i väggen. Våra åsikter är inget värda känns det som. Men inget ont som inte för något gott med sig, jag har lärt mig SÅÅÅÅ mycket om ledarskap och gruppsykologi och är så tacksam för att det vi läser i utbildningen överensstämmer med verkligheten.

Nä gokväll till er därute, nu måste jag se till mitt köksförfall. Tjingeling!

lördag 7 november 2009

Nu börjar det snart!

Vilket då? Köksrenoveringen ju...tjoho vad roligt! Golvet hämtades idag, fasen jag blir bara nöjdare och nöjdare med vårt val, sååååå snyggt! Ja se själva och jämför med det trista bredvid:

Ett litet tag nu så har min axel varit riktigt bråkig och ond så idag fattade jag ett mindre beslut, jag köpte med mig en sodastreamer hem. Har varit ganska tveksam till att ha en sådan men hur det än är så blir det några liter som man släpar och kånkar hem. Ja egentligen skulle maken sköta sådana tyngre inköp men även solen har sina fläckar, typ......*mutter*. Så idag har vi haft lite provsmakning. Must, hallon, lemon/lime, cola. Och: ja de fick klart godkänt, lemon/lime var i mitt tycke ett jäkla bra groggvirke (säger jag som tar typ 6 drinkar om året )

Ja även om min goe make nu inte är så bra på att bära hem tunga varor så glimtar det till ibland. Igår när han hämtat mig från tåget så stod dessa skönheter på bordet. Då blir det varmt och gott i hjärtat.


Några fina shoppingfynd har jag gjort den här veckan. vackra glasflaskor, väggbokstäver, lyktor och en kruka i fattigmanssilver, kläder till julbordet, ja jag är mycket nöjd må jag säga!

(lyktorna skall inte stå tillsammans). I morgon ska vi fira pappa i huset lite grann, sen får vi nog packa och förbereda i köket lite. Nu blir det lite vin och strax mat. Pusselipuss på er!

lördag 31 oktober 2009

Nejdå.....

....jag har inte glömt min lilla blogg. Men som hörs av namnet på den så är det sannerligen inte mindre kringelikrokigt just nu. Det tär hårt på psyket med dessa stora förändringar inom området där jag arbetar. Mina kollegor och medarbetare mår dåligt och oron är stor. Varannan helg och delade turer är väl inte vad man hade önskat efter mer än 20 år i tjänsten, tack för den julklappen! På tal om jul så har årets glögg äntrat den Bengtssonska villan ;-) Clementin är smaken. Jag passade på att köpa några av tidigare års sorter när jag ändå var på G. Det som är lite underligt är att 2007 års smak inte var med, knepigt! Kan behöva ha lite att dränka sorgerna med framöver, haha.

Rosor fick jag av min mamma när hon hälsade på häromdagen, visst blir man glad för en bukett, TACK!

Det som håller mej glad och god just nu är väl mycket planeringen av nya köket. Sååå roligt! Mattan är beställd, ett modernt laminatgolv (tarketts vintage) skitsnyggt! Tapeten är inhandlad, vit med vitt blankt mönster. Vitvaror håller vi på och ser ut, whirlpool blir det i alla fall. Vi har haft micron med crispfunktion och 6:e sinnet och kan inte tänka oss något annat och vad gäller en vanlig ugn så är varmluft enda kravet. Induktionshäll blir det också. Snygga kakel har jag också tittat på, ikeas kök Lidingö blev slutgiltiga valet i alla fall. Ja det är verkligen skojigt att bygga om lite (ja eller rätt mycket). När jag började röja i skåpen så hittade goa Gittan en mysig fredad sovplats för trötta katt flickor, fina tussekatten.


Tänk att mina två kaxiga små pluttar kan vara såna goa vänner. De kryper gärna nära varandra och sover ibland nos mot nos.
Ja annars tuffar livet på. Lian är fortfarande jätterolig att vara på. Jag lär mig massor och börjar kunna arbeta mer och mer självständigt vilket är skönt. Pysselmässigt är det mycket berlocker och armband nu. Försöker ha lite till försäljning inför jul, en fattig student behöver slantar, haha!
Ikväll har vi varit på kyrkogården och satt ljus. Maken satte på de sinas grav och jag satte ett på en grav som inget ljus hade på denna fantastiska frostiga kyrkogård som glittrade av alla tända ljus och lyktor. Mamma du vet vems grav som fick min omtanke denna dagen.
Mina tankar går annars idag till den människan som nog har påverkat mig mest i livet med sina kloka tankar och obegränsad kärlek trots sitt inte alltid så enkla liv. 14 år har gått sedan hon dog i en ambulans på grund av ett hjärta som inte orkade mer. Mormor: i mitt minne är du alltid lika levande, jag minns din röst, din lukt och framför allt din kärlek till mig. Jag är nog rätt lik dig på många sätt med glädjen över att få knåpa och pyssla med allt möjligt. Du är för alltid innerligt älskad av mig och jag sörjer att mina döttrar inte fick lära känna dig, men finns det ett liv efter detta så är du där och ser efter oss! Kramar från Nånå.

lördag 10 oktober 2009

Till Svarta Nova!

Det här inlägget är till dig för att du gillar gamla ord och dialektord. Orden har jag tagit från en ordlista som Borås tidning gett ut.
Du får ursäkta min dåliga humor men orden jag valt är inte av de mest högkulturella s.a.s. *harkel*
Fesaflämta, fesastånka: dragspel (syftandes på ljudet)
Bôert: burit
Bliga: stirra, glo
Arsleskav: "När en gått umkring på åkra en hajler da å blett svetter i räva så feck en lätt arsleskav. Då feck en lôssa på böxejola å köra ner en kurk emellan skinkera. Då bruka dä släppa etter ena stunn!
Grövja i sek: Äta för mycket.
Gullpytta: Nyckelpiga
Sytligt: äckligt
Starva å: Hungra, svälta
Pesseblomster: Maskros (pga den urindrivande effekten blomman har)
Ett som pappa kallade oss när vi var små och klumpiga: Böshulk, Bösholk.

Ja detta var ju bara ett ytterst litet axplock, men jag kunde inte låta bli:

Mallblogg

ZZzznark började min dag med! Tog mig en oförskämt lång sovmorgon, nästan till tio sov jag, jajamen! Jätteskönt att slippa höra den förbaskade väckarklockan som by the way ska väcka mig i ottan i morgon igen, blä :-(
Nu har jag och goa Wirre startat med våra tågresor igen. Riktigt rogivande och mysigt är det. På vägen till Växjö rusar tiden när vi uppdaterar oss på varandras vardag och på hemvägen blir det lite läsning, musik och slummer. Kul är det ibland att kolla in alla märkliga typer som fraktar sig på räls.

Liiite tid för pyssel har jag stuvat in i mitt schema, måste knåpa med grejer om jag ska orka med. Här blev ett litet smycke som ska pigga upp mammas handled.
Här är lite som blev till efter mina inköp på syfestivalen, riktigt fina tycker jag. ....och ja, det är ok att vara lite trotsig mot jantelagen och tycka att det man gör är ok, tycker i alla fall jag =)
Den här är jag väldigt nöjd med!
Varför har jag en så stor kärlek för läppstift, min minimala mun, eller vad? Ja man kan aldrig få för många, har ändå rensat ut en del. Nagellack gillar jag med, men det är ju rätt pest med vårdyrket på det viset att man inte får använda ens transparent lack, dessutom finns det ju inte en suck att naglarna växer i all handtvätt och spritande. Så på bilden visas min semesterlycka, när jag tar igen för årets fula naglar.

Mera mallig är jag för att min rippelpläd nog blir väldigt fin när den blir färdig, men jag har ingen brådska. Jag har hittat en massa fina mönster på nätet på tofflor som jag måste testa, en ny virkad sjal, amigurumisar, en virkad väska med fina virkade rosor på....vintern lär inte bli sysslolös...om nu någon hade trott det, haha

Lilly tycker att den passar en prickig flicka att sussa på! Men på bilden under har hon törnat in på mormorsrutefilten, gullegumman!

Som en söt prickig liten kanelbulle ringlar hon ihop sig.
Lille Harry-gossen gillar också att krypa ihop, han är allt en liten godbit han med.
Men man kan ju inte bara ligga och slöa, nej, lite bus och lek måste hinnas med! Tur husse ställer upp!
Idag har jag röjt på andra våning, fasen vilken svår och knepig hall vi har där, vete sjutton hur jag ska få till det. Flera kassar bars i alla fall upp på vinden och lite blev till sopor med, gillar att få rensat ut lite skit så man kan köpa nytt hehe, idag fick en massa frotté säga bye bye till denna världen och förpassas till ett liv bland olja och muttrar i garaget. Jag har även varit en sväng hos pysselstina och köpt lite askar som jag ska sortera lite smycken i när de har blivit "pimpade"Jisses vilken söt affär hon har där.
http://www.pysselstina.blogspot.com/ Kika in på hennes sida och har ni vägarna förbi Gånghester så kika in i butiken. Nu får jag väl fortsätta med lite stök. Tänd lite ljus och krama om varandra i höstrusket, jag skall i alla fall mysa med de mina. Kram!!

lördag 3 oktober 2009

Tankar om:

- Förändringar i arbetslivet: Är det någon mening överhuvudtaget att läsa bra böcker om hur förändringsarbete bör gå till? Vafan ska man med en massa högskolepoäng till om man ändå bara bakåtsträvar. Har jag kanske blivit så gammal att det egentligen är så att yngre personer tror att de är nyskapande när man egentligen bara gör om gamla 80-tals filosofier igen. Demens kanske inte finns utan det är människor som arbetat på samma arbetsplats halva sitt liv och tror att de är där de började någon gång i tidernas begynnelse. Dessutom skall jag INTE glömma att hemlighetsmakeri =försämring på G och inget annat. Finns det någon vuxen i denna världen som tror att det som tisslas och tasslas bakom lyckta dörrar har med en positiv överraskning att göra? Nä det hör nog bara barndomens fiskedamm och ryska posten till, inget för arbetslivet åtminstone.

- Ledarskap: Är det att bestämma vad andra ska göra eller att ta reda på vad man vill och kan göra och hjälpa till med att få det att ske? Kan man låsa in sig på ett kontor och låtsas vara närvarande eller kanske man måste ge sig ut i hetluften och lyssna och delta. Kan man skylla brister på andra eller våga stå för att man själv kan ha haft fel? Respekt! Är det något man kan kräva att få eller får man det enbart om man förtjänar det?

Familjen: Kanske är det så att det är det viktigaste som finns! Är man något alls utan dem?

Vänner: Hur klarar man sig utan dem som finns i med och motgång? Finns jag för andra under samma förutsättningar?

Dagens sämsta:
-Oron för vänner som mår dåligt i förändringstider.
-När man känner sig förorättad utan att se sin egen del i det hela, eller ta reda på fakta.
-Snor, fan vad äckligt!
Dagens bästa:
- Samtalet med Anna. (men även samtalet med Wirre i veckan, ger mig styrka)
-Makens goda middag. Krispig god kyckling...mmm.
-Soffhörnan där jag ska krypa upp och gotta mig åt att jag har sovmorgon i morgon, härligt.

Ursäkta gnällbloggen idag men vissa dagar är man bara sååå less :(
Nu känns det bättre, tack och god kväll!