lördag 10 oktober 2009

Till Svarta Nova!

Det här inlägget är till dig för att du gillar gamla ord och dialektord. Orden har jag tagit från en ordlista som Borås tidning gett ut.
Du får ursäkta min dåliga humor men orden jag valt är inte av de mest högkulturella s.a.s. *harkel*
Fesaflämta, fesastånka: dragspel (syftandes på ljudet)
Bôert: burit
Bliga: stirra, glo
Arsleskav: "När en gått umkring på åkra en hajler da å blett svetter i räva så feck en lätt arsleskav. Då feck en lôssa på böxejola å köra ner en kurk emellan skinkera. Då bruka dä släppa etter ena stunn!
Grövja i sek: Äta för mycket.
Gullpytta: Nyckelpiga
Sytligt: äckligt
Starva å: Hungra, svälta
Pesseblomster: Maskros (pga den urindrivande effekten blomman har)
Ett som pappa kallade oss när vi var små och klumpiga: Böshulk, Bösholk.

Ja detta var ju bara ett ytterst litet axplock, men jag kunde inte låta bli:

4 kommentarer:

  1. Jag är hedrad som får ett helt inlägg om dialekt! :)))

    Många smil blev det!

    Stort tack!

    SvaraRadera
  2. ja det var lite kul att läsa och man skulle faktiskt skriva ner en del uttryck som har med sig, om det är någon generation efter oss som skulle vara intresserad ha ha
    Jag har ju dalslänska och västergötska uttryck och här i Stockholm så garvar dom eller står som fågelholkar när de inte fattar. VAAAA da???
    Kram Maria Helenius

    SvaraRadera
  3. Tack för detta! Ha ha gud vad jag skrattade...hade högläsning för utvalda delar av familjen. Sjukt roligt! Kramar

    SvaraRadera
  4. Ha ha... Vilka roliga ord:-) Hoppas allt är bra med dig och alla de dina! Kram Lottapotta i Skene

    SvaraRadera