lördag 3 oktober 2009

Tankar om:

- Förändringar i arbetslivet: Är det någon mening överhuvudtaget att läsa bra böcker om hur förändringsarbete bör gå till? Vafan ska man med en massa högskolepoäng till om man ändå bara bakåtsträvar. Har jag kanske blivit så gammal att det egentligen är så att yngre personer tror att de är nyskapande när man egentligen bara gör om gamla 80-tals filosofier igen. Demens kanske inte finns utan det är människor som arbetat på samma arbetsplats halva sitt liv och tror att de är där de började någon gång i tidernas begynnelse. Dessutom skall jag INTE glömma att hemlighetsmakeri =försämring på G och inget annat. Finns det någon vuxen i denna världen som tror att det som tisslas och tasslas bakom lyckta dörrar har med en positiv överraskning att göra? Nä det hör nog bara barndomens fiskedamm och ryska posten till, inget för arbetslivet åtminstone.

- Ledarskap: Är det att bestämma vad andra ska göra eller att ta reda på vad man vill och kan göra och hjälpa till med att få det att ske? Kan man låsa in sig på ett kontor och låtsas vara närvarande eller kanske man måste ge sig ut i hetluften och lyssna och delta. Kan man skylla brister på andra eller våga stå för att man själv kan ha haft fel? Respekt! Är det något man kan kräva att få eller får man det enbart om man förtjänar det?

Familjen: Kanske är det så att det är det viktigaste som finns! Är man något alls utan dem?

Vänner: Hur klarar man sig utan dem som finns i med och motgång? Finns jag för andra under samma förutsättningar?

Dagens sämsta:
-Oron för vänner som mår dåligt i förändringstider.
-När man känner sig förorättad utan att se sin egen del i det hela, eller ta reda på fakta.
-Snor, fan vad äckligt!
Dagens bästa:
- Samtalet med Anna. (men även samtalet med Wirre i veckan, ger mig styrka)
-Makens goda middag. Krispig god kyckling...mmm.
-Soffhörnan där jag ska krypa upp och gotta mig åt att jag har sovmorgon i morgon, härligt.

Ursäkta gnällbloggen idag men vissa dagar är man bara sååå less :(
Nu känns det bättre, tack och god kväll!

3 kommentarer:

  1. Och sovmorgon har du framför dig! Jag också :)
    Sov gott!

    SvaraRadera
  2. Så skönt att få läsa om dina tankar och funderingar, det är som att du talar från ditt hjärta och jag tycker väldigt mycket likadant som dig i så mycket! Jag funderar mycket i samma banor och undrar ibland vad vi ger oss in i?? Kommer vi att kunna förändra saker? Kommer vi att lyckas? Kommer vi överhuvudtaget att få ett nytt jobb?? Jag både längtar och bävar...En sak är iallafall säker och det är att jag funnit en mycket god och smart vän med ett hjärta av guld! Som har en humor som man kan leva på länge! Ska bli kul att få dela tåg med dig igen!! Längtar!!Kramar

    SvaraRadera
  3. Jag hann aldrig baka några bullar, tyvärr. Jag får ta nya tag till helgen!

    Kram, A

    SvaraRadera