måndag 31 augusti 2009

töja tiden...

....så dygnet får fler timmar, ja det skulle behövas nu! Alt. att slippa arbeta helt men ha bibehållen lön. Ja det var väl att drömma rejält ;-) Mycket som ska hinnas med för tillfället. Jobb, skola, Lia (för er som inte vet: lära i arbete, samma som praktik), tid för barnen, djuren, maken (ja det är väl tveksamt-just nu får han nog avsätta mer för mig med tanke på omständigheterna). Hobbyverksamheten är ju inte direkt på topp den heller. Virkade ett halvt varv igår det var allt som hanns med under föregående vecka. Så ripplevirket får mest bo i sin korg :-(


Fick ett litet ryck häromdagen och tillverkade mig en ny dubbel läderrem med några tillhörande utbytbara berlocker, riktigt roligt. Är någon intresserad så ligger priset för berlockerna på runt en 50-lapp beroende på val av pärla/sten, band eller kedja ligger på ungefär samma pris.



Lite nytt ramlade ner i brevlådan häromdagen. Fasen vad hopplös jag är, har ju massor av olästa böcker redan....som sagt tiiiiden, hallå -kom hit

Tack vare min snälla observanta hjälpsamma studiekollega så har jag äntligen hittat siffra med tillhörande bokstav. Tänk så snyggt det ska bli på mitt blivande svarta hus....med galvaniserad armatur..*drömmer*
Här en bild på mattes söta galenpanna!
Ikväll blir det jobb, i morgon bitti blir det rensning i frisyren...tjoho va gött! godeg!

torsdag 27 augusti 2009

Rolig början...

...på en fortsatt rolig vecka. Måndagen startade med ett APT. Det är väl i och för sig måttligt roligt men jag har fullt upp med att studera och analysera, vad som sägs och reaktionerna som medföljer. Kan vara nog så intressant ur en blivande EC:s ögon. Det riktigt roliga var väl på kvällen när min goda vän Leine hälsade på. Vi har så mycket att prata om, både sånt som är enkelt och sånt som är svårt. En ynnest att få ha såna fina vänner. Kram Nutte! Kolla så fin blomma jag fick och även en flaska vin, jisses!

Tisdagen gick väl ganska spårlöst förbi men sedan kom onsdagen.

Vår finaste Elin fyllde 14 år denna dagen. Liten blir stor (så även hennes mor ;-0) Upp i ottan med skönsång (jojo) och obligatoriska guldbrickan med varm choklad, extra god smörgås, flagga, blommor och ljus....och så flera stycken paket så klart. På kvällen åt vi gott och jag hade köpt en god tårta och det blev lite mer uppvaktning. Jag tror lilla flickebarnet var ganska nöjd när hon somnade.

Onsdagen var också min första LIA-dag (lära i arbete) Vi startade med ett enhetschefs APT och fortsatte med ledningsgruppsmöte hela dagen. Jag fick massor av tankar och känner mig taggad som bara den, ska bli så spännande att ta del av en annan verksamhet ur ett annat prespektiv. På fredag är det dags igen! Auf Wiedersehen så länge!

måndag 24 augusti 2009

fyllehelg!

Ja med det menar jag inte att vi varit på fyllan, hehe, utan att vi firat de som fyller. Ja en har ju fyllt och en fyller på onsdag.
Men först var det skolstart i fredags! Det var gött att träffa alla mysiga människor igen. Som vanligt har vi jätteskoj och har mycket att prata om och skratta åt. Enda smolket i bägaren var att Sinikka inte var med, saknade henne-särskilt i bilen ;-) Märkligt är att jag saknar tågresorna lite, trots förseningar mm så är det väldigt mysigt att åka tåg. Vi tar nog upp den kollektiva miljömedvetna tråden igen framöver när mörkret faller på.

Lördagen startades med lite loppis för mig och E. Fyndade lite småsaker. Några fina broderier för ett par tior och en köttyxa för 15 spänn, nu slipper jag banka med kastrullen när det vankas wienerschnitzel! En ful liten kryddhylla inhandlades ochså för 45:- Den målades om redan till kvällen.
FÖRE:

och EFTER:

På söndagen var det kalas. Det var roligt att alla kunde komma och att vädret var med oss så att vi kunde sitta ute. Vi åt foliegrillade laxsidor med citron och dill. Vet att det var i enklaste laget men det är inte det lättaste att laga mat så det passar alla smaker och behov och detta äter de flesta ändå. Det enda som är synd när man själv har kalaset är att det är svårt att slappna av och sitta och småprata, tur telefon och mail är uppfunnet.....

Tårta blev det med (borde vara 31 ljus men det fick bli rent symboliskt):

Igår stod vi och tittade på när Harry blev arg på Åke för att han snott bästa sovplatsen. Hur det gick med den saken? Ja kolla själva:


Den som gapar....får ligga lite fint på kanten! 1-0 till Åke.

Nu ska jag fräsa iväg till jobbet på APT, hur kul som helst.....not! ;-)) bye!

onsdag 19 augusti 2009

Kreativitetsångest

Nu är mina tankar och känslor i ett virrvarr! Vanliga jobbet har börjat och jag är inte det minsta motiverad att vara där! Har ju varit därifrån mentalt rätt länge så det blir bara trögare och trögare. Dessutom är jag rädd att jag tappar min glädje och kreativitet som jag haft nu ett tag när både jobb, skola och praktik börjar igen. Nåväl idag kom de nya gardinerna upp i alla fall. Dessa på bilden under har jag nog haft i 4 år, ett nytt gardinrekord. Har varit så sugen på lite färg så....Tada! Lite härligt grönt med lite mer tyg. Är rätt trött på panellängder nu. Det blev mycket snyggare i verkligheten än på bilden. Mycket nöjd...är jag!

På skogsvändan ikväll så fick jag ihop ett helt gäng med bautablåbär igen så nu har jag förberett en god paj som skall ätas i....morgon kanske ;-) Nu ska jag se om jag orkar ta ett varv med virknålen på pläden. Känner mig rätt urlakad faktiskt, har mycket annat på gång nu med men det får vi ta en annan dag. Puss alla goa och även andra folk ;-)

måndag 17 augusti 2009

Megashopping

Det ska vara fruntimmer för att ge sig upp i ottan för att åka och shoppa loss. Jajamen klockan 07.00 drog vi iväg jag och tjejerna. Kom fram till Ullared vid öppningsdags och det var jättelite folk. Löpte upp och ner i butikens gångar i jakt på det ultimata klippet. Ja något sådant vet jag inte direkt om vi fann men många trevliga grejer blev det. Tro det eller ej men halv elva var vi klara. Då var det inte riktigt lika tomt på parkeringen nej då hade det vanliga kaoset startat. Väl hemma plockades varorna upp och beskådades, och vi nickade förnöjt till varandra. Flickorna handlade högar med underkläder bl.a. Här ser vi ett litet smakprov på fynden:



Så här ser vårens och sommarens gardiner ut (ursäkta den mörka bilden), idag blev det lite nytt i köksfönstret, ja jag veeet....ser ännu vårigare ut nu lagom till hösten! Före:
Efter:


Fräste in till stan igen efter jag fått upp det nya, blev ju helt TVUNGEN att köpa en liten ny bordsdekoraton, lite rart va?? Knåpade ihop detta lilla masterpiece alldeles själv...jojo!


Passade på att införskaffa lite mer garn när jag ändå var i "farta".

Borde väl ta hand om en jäkla massa äpplen också men vete tusan om jag känner för det. Får väl bli nån paj kanske, gott om äpplen är det i alla fall även om en hel del är prickiga i skalet.

Tomaten skranglar vidare. Smakade häromdagen på min allra första egenodlade tomat ever, mums!


Nu måste jag och plånboken vila oss rejält, vi har haft en lång och slitsam dag ;-) See you!

söndag 16 augusti 2009

turboweekend

Helt sjukt är det! Helgen som försvann, *poff* bara sådär. Hann inte göra hälften av allt jag ville. Ville gräva rabatter och göra fint, städa min skolhörna och lite garderober, läsa!! Jaja får väl vara nöjd ändå. Idag har jag i alla fall knåpat ihop ett cv och i och med detta rensat loss bland alla intyg, betyg mm. Hoppas få nytta av detta arbete så småningom. Idag hade vi äntligen lite tur på vår vända i skogen. Ett helt gäng gula små solar blev det. Äntligen!


Svärmor har ju brutit benet och idag fick jag åka och köpa stödstrumpor till henne. Hjälper gärna henne med lite olika saker men det känns aldrig som om hon är nöjd (det gäller alla som hjälper henne). Svårt att hjälpa någon som är så fruktansvärt negativ. Är man lite positiv så får man så mycket mera hjälp, det lockar inte att åka till någon som bara ser det svarta i allt. Får hoppas att det vänder!

I morgon skall jag och tjejerna åka till Ullared, Är inte jättesugen men det passar bra för att vi är lediga allihop. Hoppas det inte är föööör mycket folk och att det inte blir för stora hål i lädret....gonatt!

lördag 15 augusti 2009

rastlös och trött

Vilken jäkla knepig dag. Dödstrött och rastlös på samma gång. Jag och Elin tog en raid med shopping idag. Elin hittade inget hon ville ha men jag hittade så det räckte i stället. Blus, byxor rouge och en ny väska som jag verkligen behövde ;-)). Idag har vi ätit lite kräftor och marinerade räkor. Till detta serverades kantarelltoasts. Kvällen har spenderats framför tv:n. Ja ni förstår själva att det inte är konstigt att man blir rastlös.




Snaps ska man ha till!! Kolla i hörnet vem som står och ser längtansfullt på alla godsakerna, futtiga tvåbeningar.....

Så här fint brukar Lilly bädda upp åt sig själv och rulla ihop sig som en liten kanelbulle. Spelar ingen roll om överkastet ligger på, bara mer att bädda upp tycker prickeflickan.