fredag 27 november 2009

Advent lurar bakom hörnet

Åh vad härligt! Fredagkväll-me like a lot! Haft en bra Lia dag igen. Ikväll fick matbordet flytta hem till köket igen så nu blir det inga fler måltider under trappen.
Maken har varit flitig så nu är kökstapeten på plats, även kaklet har jag efter stooor beslutsångest lyckats bestämma mig för. Skönt!
Lite adventspyssel har jag även roat mig med i veckan, det är ett av de bästa pysslen under året. Har inhandlat importerad lummer för vår egen är fridlyst så den plockar jag inte även om jag hittat fina revor. Två gammaldags kransar snodde jag ihop, de ska vara sådär lite glesa tycker jag, passar på skåpet. Till ytterdörrar är tjocka och bulliga finare.
När jag ändå var på torget så blev det en knippa enris med, luktar ju sååå gott. Nya fina kottar i fattigmanssilver och rödrutiga band blev fint rispynt.
Diverse jox som skall bli årets stake...
Det är fult att skryta det vet jag men jag blev väldigt nöjd med resultatet, ja ni har förstås redan kollat in att jag bytt min bloggbild såpass nöjd blev jag faktiskt. Roligt att ha lite juligare motiv.

I morgon skall jag fortsätta plocka in och ut mina prylar. Porslin ska in och julsaker ut. Söndag skall jag till jobbet igen, motigt då jag ofta får gå till en rätt tung VT där jag tagit i lite för mycket ett par gånger nu. Axeln krasar och låser sig och värker a lot, vad f*n ska man göra??
Nä nu ska jag inte gnälla utan mysa lite med min snälle make! Kramelikrameli kram....

4 kommentarer:

  1. Hej Ellinor!
    Jag kom till din sida när jag googlade på "imorterad lummer". Den är som du säger fridlyst och det för att den växer otrooooligt långsamt. Vad jag undrar är varifrån den importerade kommer, är den odlad eller hur funkar det? Den växer väl knappast fortare utanför våra gränser.
    Heder åt att du är tydlig med att den inte ska plockas i naturen.
    mvh Lummervännen

    SvaraRadera
  2. Hej lummervän!
    Om jag inte minns helt fel så är den importerad från baltikum. De har inte så många knippen till salu och det är väl tveksamt om man kommer att kunna köpa i framtiden. Men vacker är den. Min mamma kallar den Futt!

    SvaraRadera
  3. Så underbart fint ni får det! Jag är s¨å förtjust i ljusstaken i headern.

    Ha en RIKTIGT MYSIG adventshelg!

    SvaraRadera
  4. Gullevännen! Du gör så fint och pysslar och fixar så även jag som tycker sådär om julen blir lite sugen...det är inte dåligt kan jag säga!!Stor adventskram från mig!

    SvaraRadera